måndag 24 september 2012

Johan Falk

Orkar inte skriva olika om alla dessa, så det får bli ett inlägg om de 3 äldsta filmerna.

Noll tolerans (1999)
Första Johan Falk filmen, här byggs väl hela historien upp. Om Johan som blev polis efter att hans flickvän blev överkörd av en smitare i nionde månaden. Hennes död tar honom väldigt hårt.
I denna film hamnar han mitt i ett skottdrama och ett rån i en juvelaffär.

Livvakterna (2001)
En gammal vän till Johan, Sven, anlitar en säkerhetsexpert för att bli av med en lokal maffia som ställer till det för honom i hans fabrik i Estland. Denna expert tar dock till metoder som Sven inte gillar och han försöker dra sig ur - det accepteras inte. Johan träffar Sven på en begravning och helt plötsligt är han indragen i detta.

Tredje vågen (2003)
Johan har sagt upp sig på polisen och har inte jobbat på ett år. Här är han med sin sambo på hennes jobb. När de befinner sig i Haag för att prata med Johans gamle chef (som nu är chef på Europol) hamnar han mitt uppe i ett skottdrama på en restaurang. Helt plötsligt måste han skydda en okänd kvinna som har viktig information angående ett nätverk av organiserad brottslighet.

Jag tycker att dessa är bra faktiskt. Tredje vågen kan jag tycka blir lite invecklad ibland så att man inte riktigt hänger med i vad som händer.
Egentligen tycker jag nog att denna polisserie är bättre än många andra, som tex Wallander.

Jag har sett dessa innan men jag tyckte att jag ville se dem igen nu när det kommer nya filmer. Det var nog tur att jag gjorde det för jag har verkligen glömt allt!

Ibland undrar jag om jag är senil...

I vilket fall som helst, det jag stör mig på är att Johan spelas av Jakob Eklund - som för mig är och förblir PipLarsson.....

/TS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar